Dag 12: de Westfjords, part 2

22 juli 2023

Vandaag een heel kort blogske wegens geen goesting :-).  Het ritje vanuit Isafjördur naar onze stopkes richting zuiden van de Westfjords  was af en toe best pittig en niet bestemd voor wussies of zondagsrijders.  De gravel hangt nog tussen onze tanden die trouwens precies wat losser zitten dan gisteren.  Inge heeft menig steil haarspeldbochtje getrotseerd naast ferm diepe en soms loodrechte afgronden, soms zelfs met een tegenligger.  Maar als beloning kregen we heel gevarieerde en fantastisch mooie uitzichten of wat had ge gedacht?  Onze eerste stop was aan de Dynjandi, de grootste waterval in het westelijke fjordengebied met een vrij feeërieke ligging.  Naast de Dynjandi (betekent "donderend geluid") liggen er nog 7 andere watervallen vlakbij en samen zorgen ze voor een leuk tafereeltje.  Tweede stop: de klif Latrabjarg, het meest westelijke puntje van IJsland en zelfs van heel Europa (op een paar eilanden van de Azoren na, maar die tellen we niet mee).  Latrabjarg is beroemd als meest spectaculaire zeevogel-klif ter wereld en befaamd om zijn miljoenen vogels en .... uiteraard puffins! Die schattige papegaaiduikerkes waren weer de ultieme trekpleister (het zijn ook echt cute showmannen) maar er vlogen ook een hele hoop jan-van-genten, zeekoeten, alken, noordse stormvogels en drieteenmeeuwen rond (deze opsomming is speciaal voor Kim, om wat indruk te maken) waarschijnlijk hopend op ook een beetje van de aandacht. Het was fijn om daar wat rond te taffelen want het is een mooie kuststreek, zelfs zonder puffin.  Maar wij hebben er uiteraard gezien en hebben zelfs foto's als die beestjes hun vleugels uitstrekken, yeah!  Tijd voor de afdaling naar stop 3 dan: Raudasandur oftewel Red Beach.  daar hebben we op het internet best indrukwekkende beelden van gezien, maar eerlijk gezegd viel de werkelijkheid een beetje tegen, alleszins wat de kleur van dat strand betreft.  Heeft misschien te maken met de stand van het zonlicht en mist etc.  maar soit.  Een strandwandelingske voor het eten is altijd mooi meegenomen en ge hoort ons zeker niet klagen.  We slapen vandaag in een guesthouse, uitgebaat door een sympathiek Nederlands koppel dat eigenlijk de wereld wilde rondreizen maar al 7 jaar is blijven plakken in IJsland.  Wij begrijpen dat volkomen. Cheers.

1. Lea Vanschoenwinkel:
    24 juli 2023
    Niet te doen zo mooi en die vogels prachtig gewoon.