Dag 13: Kirkjufell zonder topke?

23 juli 2023

We hebben vandaag de mooie Westfjords vaarwel gezegd door een ferryke te nemen naar Snaefellsnes, een schiereiland om u tegen te zeggen. Het wordt namelijk "IJsland in een notendopke" genoemd omdat ge hier vanalles vindt dat IJsland zo aantrekkelijk maakt: lavavelden, zwarte maar ook "gouden" stranden, kliffen, vulkanen, warmwaterbronnen en uiteraard een eeuwige gletsjer op een berg, de Snaefellsjökull (helaas zonder ijsmeer met voorbijdrijvende ijsblokken). De bekendste attractie is de berg Kirkjufell, eigenlijk een 500 meter hoge heuvel, en de meest gefotografeerde van het land. Hij straalt inderdaad een zekere somberheid en mystiek uit, vooral als hij half verdoken ligt te pronken achter een dikke sliert mist, maar de reden dat hij zo populair is, is eerder te zoeken in het feit dat hij in een paar seizoenen van Game of Thrones schitterde als Arrowhead Mountain (behind The Wall en geboorteplaats van de Night King). Wie geen Game of Thrones-liefhebber is, kan zich misschien iets voorstellen bij de locaties in Jules Verne's "Reis naar het middelpunt van de aarde"? Ook Jules heeft hier zijne mosterd gehaald en dat geeft duidelijk weer welk sfeertje er rond die berg hangt. Ik was heel erg blij dat we die Kirkjufell duidelijk zagen liggen want 5 jaar geleden konden we amper uit de auto stappen, zo krachtig waren de windvlagen en de regen. Onnodig te vertellen dat we dat ding amper zagen liggen toen want hij was compleet verstopt achter een papperige mist. Vandaag hadden we een heel duidelijk zicht op de gehele berg (vrij zeldzaam, denk ik) maar tot mijn grote verbijstering zag ik het puntje helemaal niet dat die berg zo herkenbaar maakt. Google maar eens: bij elke afbeelding die ge op internet vindt van Kirkjufell, ziet ge duidelijk zo'n uitsteekselke, een puntje dus eigenlijk. Dat was dus totaal niet te zien, ook al hebben we speciaal wat rondgereden om die berg vanuit drie verschillende perspectieven te gaan spotten. Nergens een puntje te bespeuren. Vraag is dus: wat is er met dat puntje gebeurd en waarom lijkt niemand daar wakker van te liggen? Enfin, ik probeer het van me af te zetten maar zal subiet toch wat foto's van het internet naast de onze zetten, dan ziet ge dat ik niet aan het ijlen ben.... Dat is zowat alles wat we vandaag gedaan hebben buiten een strandwandelingetje en het spotten van onze tweede poolvos (Jihaa) voordat we de ferry namen (bijna drie uur tegen een tergend traag tempo). Morgen doen we de toer van Snaefellsnes. Misschien staat het puntje dan terug op Kirkjufell. x

1. Lea Vanschoenwinkel:
    24 juli 2023
    Het puntje van de kirkjufell is waarschijnlijk een trucje van het internet. Ik vind hem zonder ook zeer mooi. Weer een prachtig verhaal . Groetjes ook aan de maatjes.
  2. Sonja Coolen:
    24 juli 2023