Dag 8: the devil's playground

18 juli 2023 - Reykjahlíð, IJsland

Helaas geen gletsjers of ijsmeren te bespeuren vandaag, want we zitten midden in het vurige deel van IJsland. Lake Myvatn, waar we sliepen, is een vulkanisch meer (uiteraard), zo'n 37 vierkante km in omvang.  Het hele gebied is vulkanisch actief en dat levert een paar schitterende plekjes op om een wandelingske te placeren.  De majestueuze Krafla-vulkaan (met een doorsnede van 25 km) heeft heel dat gebied vorm gegeven.  De laatste eruptie in de 18de eeuw creëerde de krater Viti (betekent "hel" en dat zegt genoeg).  Er waren toen 5 jaar lang aardbevingen die vulkanische fissuren vormden en de lavastromen kwamen tot in Reykjahlid, het dorpje waar we logeerden (en het enige dorpje aan dat meer trouwens) en stopten ineens vlak voor het kerkje daar.  Voor de gelovigen onder de locals reden genoeg om van een mirakel te spreken, zeker in de thuisomgeving van de duivel himself :-) Maar ook in 1975 is er nog een patat van een vulkaanuitbarsting geweest, de zogenaamde Fires of Krafla, die het landschap voorgoed heeft veranderd.  Die Krafla wordt uiteraard goed in de gaten gehouden door wetenschappers aangezien een nieuwe uitbarsting altijd tot de mogelijkheden behoort.  Wij zijn onze dag begonnen met een wandeling in de lavavelden van een andere actieve vulkaan, de Leirhnjukur, ook onderdeel van de Krafla caldera.  Ge wandelt daar letterlijk tussen de stomende lavapluimen en kraterkes en het voelt er lekker buitenaards en mysterieus aan.  Denk daar nog wat mist bij en hier en daar een spleet in de zwarte aarde en ge kunt u best wel voorstellen dat de duivel hier nooit ver weg is.  De IJslanders zelf beweren trouwens dat de duivel hier geland is nadat hij uit de hemel werd verdreven, meer bepaald in Dimmuborgir, letterlijk vertaald "de donkere kastelen".  Dat werd dus onze volgende stop voor een wandelingske.  Dimmuborgir is een groot gebied van vulkanische grotten en vreemde rotsformaties van lava. In IJslandse folklore wordt beweerd dat Dimmuborgir de aarde verbindt met de helse regionen.  Ideaal décor dus voor een serie als Game of Thrones dat hier voor een stuk gefilmd werd.  We hebben trouwens ook even een kijkje genomen in de Grotagja, waar Jon Snow ontmaagd werd door Ygritte (of was het andersom?).  Anyway, het is een unieke omgeving met een donker kantje waar ge de kracht van moeder aarde echt te menens ervaart.  We love it alleszins.